Misschien heb je het al wel eens gehoord: data is het nieuwe goud. Data is iets dat online heel veel verzamelt wordt en waar heel erg veel geld aan verdiend kan worden. Door data te gebruiken om internetgebruikers beter te leren kennen en hun interesses te achterhalen kunnen adverteerders zeer gericht adverteren. Komt een algoritme er bijvoorbeeld achter dat jij een nieuwe auto wil gaan kopen, dan zal je veel meer advertenties krijgen voor de nieuwe Volkswagen, dan voor een t-shirt van Nirvana. Dit soort data wordt steeds waardevoller en is een belangrijk deel van online marketing delft. Waar het vroeger nog alleen maar was dat je op bepaalde tijdsloten op tv kon adverteren en zo je product toch naar een bepaald publiek kon richten, is dat nu op het internet helemaal doorgeslagen. Iedere site verzamelt wel cookies van je tegenwoordig om jou de beste ervaring te geven zo zeggen ze zelf, maar vaak is het gewoon om je de meest relevante advertenties te geven. Hoe beter een site is in relevant adverteren, hoe meer de plekjes voor advertenties op hun site waard zullen zijn en hoe meer geld de website dus zal kunnen vragen voor die plekjes aan bedrijven die mogelijk willen adverteren op hun site. Dit is één van de nieuwe manieren van adverteren die met de technologische revolutie zijn gekomen. Het verzamelen van informatie over gebruikers is iets waar je je vraagtekens bij kan zetten. Dat internet marketing delft zo een belangrijke rol is gaan spelen in de economie is iets waar voorzichtig mee moet worden omgesprongen. Hoewel de markt relatief vrij is in de westerse wereld is het toch goed om dit soort dingen enigszins te reguleren. Voor je het weet hebben we met een paar klikjes op de knop veel privacy weggegeven en hier kunnen we spijt van krijgen.
